lunes, 23 de noviembre de 2009

Conferència LA WEB 2.0 I L’EDUCACIÓ al CIBERNÀRIUM

Dins la setmana d’activitats extraordinàries vam visitar el Cibernàrium (Centre divulgació tecnològica), un espai de més de 1000 m² on podeu trobar activitats gratuïtes per formar-vos i créixer amb internet, tant a nivell personal com professional.

Hi trobareu tres línees d’activitat:

Inicia’t en Internet.
Creix amb Internet.
Itineraris de formació (Adaptats a col·lectius específics).

Jo he fet un tastet d'aquestes activitats i us les recomano a tots.

Els reptes present i futurs del cibernàrium són:

- Expansió territorial a BCN. Proximitat amb els ciutadans.
- Programa antenes d’alfabet digital.
- Fomentar activitats de creació.
- Potenciació: “Creix amb Internet”.
- Trasllat de l’activitat al districte 22@. Casa de les TIC.

La xerrada va anar a càrrec del Dr. José Manuel Pérez Tornero i el Dr. Santiago Tejedor.

Per veure quins coneixements que teníem d’algunes de les aplicacions educatives existents a Internet (navegadors, cercadors d’informació, traductors, correu electrònic, treball col·laboratiu amb documents, documents on line, pujar presentacions, presentacions on line, revistes on line, wikis, blogs, mapes conceptuals, escriptoris virtuals, lectors RSS, discs durs virtuals, xarxes socials, etc...), ens van fer una enquesta. Si no recordo malament em sembla que jo coneixia un 20% de les que ens van proposar.

Ens ensenyen tres exemples d’eines:

Voz me: Aquesta eina és gratuïta i no va ser creada per us educatiu. Introdueixes un text, esculls un idioma i ho passa en format mp3. És un sistema automàtic que pot ajudar a invidents, per recordar, pràctiques d’idiomes, etc...

Aprobbo: És un programa informàtic creat per una empresa a Cornellà que permet, als professors, detectar si un treball ha sigut “un copia i engantxa” de la xarxa.

Igoogle: Proporciona al usuari un escriptori amb totes les eines que necessita. Aquí teniu aquest vídeo per que ho entengueu millor:





Durant la conferència vam veure un vídeo sobre l’evolució de les noves tecnologies en els darrers últims anys.

En general, podem dir que ara tothom pot participar a la xarxa amb Internet (més diversitat), ara ja no som només lectors, sinó que ara som a més a més emissors. Amb la qual cosa, la labor dels educadors és molt important, per orientar als alumnes o a la societat, per tal de que la informació tingui qualitat.











La web 2.0 és molt recent (Tim O'Reilly 2003). Es va plantejar com millorar l’Internet per tal de que fos més útil i profitós per tota la societat. Així que les webs tradicionals passen a ser webs dels usuaris on les pàgines estàtiques (HTML) poc actualitzades, són ara webs interactives i xarxes socials.

Les eines de la web 2.0 són moltes, en desenvolupament i àmpliament constant.

La web 3.0 encara en “construcció”, oferirà productes segons el nostre perfil i la web 4.0 encara és una hipòtesi.

Comparació de la web 1.0 amb la web 2.0:

A la web 1.0, només podíem llegir, a la web 2.0 és una web on podem llegir i escriure
La web tradicional només és una pàgina (com un llibre) i la web 2.0 trobem el post, missatge o articles. Passa de ser estàtica a canviant i actualitzada.

També trobem que abans la visualització era client-servidor i amb la web 2.0 apareixen els lectors RSS on sense fer res rebem informació.
Finalment, a la web 1.0 hi havia el webmaster que podia revisar i canviar els continguts i en la web 2.0 qualsevol de nosaltres pot ser el webmaster ja que tothom pot participar a Internet. Wikipèdia seria un bon exemple.

Els mateixos usuaris fan propostes i diuen com es pot anar millorant la web, millorant el seu software ja que no és un producte final. Degut a tot això és coneguda com web de la gent.
Gràcies a Internet, molts usuaris han pogut dir coses que abans no podien. Per exemple, dones maltractades, com les dones àrabs que mitjançant un blog, han pogut fer arribar les seves històries a tot el món, coneixent així les seves denúncies que d’altra manera mai haguéssim sabut.

Per concloure, recalcaria que hem d'ampliar les nostres eines constantment, tot aquest món va evolucionant ràpidament. Particularment, veig que les noves generacions tenen més coneixements que jo, que fa temps que no tenia contacte amb les noves tecnologies, i si no estàs al corrent et quedes enrere, encara que no ho hem de saber tot al 100% ja que les icones són sempre les mateixes.

Hem d’aprendre a explorar l’ informació, analitzar-la i fer servir el més adient i com a futur docent, crec que això és el que s’ha d’ensenyar. Motivant a l’alumnat per que vagi fent el seu propi camí.

No hay comentarios:

Publicar un comentario