domingo, 22 de noviembre de 2009

Casal d'infants del Raval - Centre socioeducatiu

El casal neix d’un barri amb una situació molt deteriorada als anys ‘80. Ho fan els mateixos veïns per atendre a aquests nens per tal de què poguessin estudiar. Tot això dura fins al ’91 on es planteja canviar el sistema. També hi ha un canvi d’usuari, s’afegeixen els marroquins, els nens d’Europa de l’Est, etc... A l’any 2000 més de la meitat ja són aquests nens els que omplen l’escola.

El casal evoluciona i es s’especialitza en la professió d’educació social (manera de treballar tot això). L’educador i el centre social són els que atenen a nens i famílies en risc social, marginats o exclosos i recuperar-los per insertar-los en el col•lectiu. Ara el casal ja no es diu Casal d’infants del Raval, ara es diu Casal d’infants d’acció social als barris, encara que ara hi ha gent de moltes edats. Les instal•lacions disposen d’ordinadors que fan servir tots.

Treballen amb els nens i amb les famílies. Tenen tres centres oberts: atenen a nens i nenes amb edat escolar fora de l’horari escolar i que estan amb risc social, sobretot a l’adolescència que viuen en habitacions amb famílies i no tenen intimitat, esta mal vistos per la societat acollidora, sense diners, etc... i acaben tenint problemes al carrer, a l’escola, a la societat, etc... El centre obert vigila aquestes situacions o venen derivats per les mateixes escoles, els serveis socials, les famílies, etc... Treballen en xarxa per protegir la situació de l’infant. Si es detecta algun cas d’urgència, es pot donar el cas que es separi al nen de la família, es porta a un centre i s’estudia.

També tenen projectes amb les mares per ajudar-les a desenvolupar-se i que es valorin per posar-se en marxa i tirin endavant la família (això també ho treballen amb els joves). Fan tallers de cuina. Els nens de 3 anys estan a la guarderia i es treballa amb les mares.

Suport a l’escolarització: Aules d’escolarització compartida. Són nens que estan amb el seu grup classe de l’ institut. Part del seu horari el passen a l’institut, fóra del grup classe amb un professor de l’institut i amb un educador social treballant conjuntament i l'altre part del seu horari, el passen al casal també amb el professor i l’educador fent activitats que els motiven.
Reforç escolar a dintre l’institut: Voluntaris dels casals fan reforç de matemàtiques i català fora de l’horari escolar.

Encara que no vam tenir ocasió de veure tot el centre, em vaig poder fer una idea. Quant d'esforç i patiment han de tenir tots aquests nois, noies, mares i famílies marginades per poder tirar endavant, però no nomès ells, ja que imagino l'empatia de tots aquests professors, educadors, voluntaris i tots aquells col.laboradors indirectes, encara que també imagino que de vegades amb un final gratificant.

No hay comentarios:

Publicar un comentario