jueves, 3 de diciembre de 2009

Les metàfores de Charles Crook

Charles Crook planteja, a través de metàfores, quatre models d’aprenentatge amb l’ordinador en l’entorn educatiu. En una de les sessions de GITIC tenim l’ocasió de experimentar-les i veure com amb el seu ús es pot aprendre amb les seves pràctiques.

A l’aula, fem el següent: un dictat, fem servir un programa molt divertit del crayonphysics, que ens anava explicant com es deia l’ utillatge químic d’un laboratori, i vam estar jugant amb el Logo, que és aquell programa on nosaltres donàvem instruccions a una la tortuga i després dibuixava el que corresponia. Tot seguit associem les metàfores amb les activitats fetes i pensem altres situacions en que podem utilitzar l’ordinador des de un punt de vista psicopedagògic.

1. La metàfora tutorial: l’ordinador com a tutor:
L’entenem com aquelles situacions en que fem servir l’ordinador com si fos un tutor (que ve de l’anglès, en català instructor). Entenem l’ordinador com algú que explica. En aquesta ocasió fem servir el següent programa http://clic.xtec.cat/ “utillatge químic”. Hi ha dues parts: primer explica com es diu cada aparell i la segona el programa fa preguntes (relacionant on escrivint la paraula) i així l’ordinador comprova i avalua per veure si s’havia entès. És un aprenentatge on la persona que el fa servir transmet el que sap i comprova si s’ha acabat d’entendre o no.

2. La metàfora de la construcció: l’ordinador com a alumne:
Aquí entenem l’ordinador com algú que és capaç d’aprendre. Es basa en que l’aprenentatge complet es dóna quan som capaços de transmetre allò que sabem i que algú que no ho sap que ho arribi a aprendre (inventant exemples o diferents situacions per tal que l’altre ho entengui). Fem servir el següent programa: Logo i ens trobem amb una situació on li donem unes ordres per tal de que les faci. Per exemple si volem que faci un quadrat haurem de tenir coneixements i saber que és un quadrat. També amb l’exemple del robot, per fer-lo arribar fins a un lloc hem de donar-li totes les pautes (avança, gira, etc...) per tal de que hi arribi, és la capacitat d’imaginar-te la situació des de el lloc d’un altre. Aquí l’aprenent fa de mestre.

3. La metàfora del laboratori: l’ordinador com a simulador:
Un laboratori és el lloc on anem a fer proves i veiem el que passa. Agafem l’ordinador per executar coses per veure que passa. És un aprenentatge per descobriment (Piagget). L’ordinador és un lloc on fem proves i anem descobrint. Aquí fem servir el crayonphysics que va lligat amb aspectes de física on amb diferents situacions els nens van relacionant.

4. La metàfora de la caixa d’eines: l’ordinador com a eina:
Es basa en que l’ordinador simplifica algunes tasques en l’aprenentatge. En aquest cas hem fet un dictat en el Word. Ens es més senzill la correcció, l’ortografia, etc... La idea que tenim habitual d’una eina, al igual que utilitzem altres eines per fer altres tasques, aquí l’ordinador ens simplifica feines que igualment les podríem fer sense l’ordinador. Altres activitats d’aprenentatge amb l’ordinador podrien ser exercicis de matemàtiques on es podrien fer a la pissarra però amb l’ordinador ho podrien fer molts alumnes a l’hora.

Jclic també es podria considerar com a caixa d’eines ja que no cal anar al laboratori per ensenyar-ho tot i el professor ja no ha de corregir un per un. Entre el Logo i el del crayon hi ha punts en comú ja que en el logo li dius una cosa a l’ordinador i quan s’executa descobreixes si ho has fet bé o no, amb el crayon vas fent proves per veure si funciona o no. Aquí podríem dir si l’ordinador és simulador o aprenent però el més important és que el professor pot fer-los servir per diferents situacions a l’hora de fer classe.


No tot s’aprèn sempre de la mateixa manera, hi ha vegades que coses que t’expliquen a l’escola t’ho aprens per l’examen i després no és útil, en canvi aprenentatges que hem fet des de situacions properes les recordem durant més temps.

No hay comentarios:

Publicar un comentario